NKÚ zkontroloval peněžní prostředky určené na Program péče o národní kulturní poklad
TISKOVÁ ZPRÁVA – 2. února 2012
Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a použití peněžních prostředků určených na Program péče o národní kulturní poklad.
Vláda schválila Program péče o národní kulturní poklad (dále jen "Program") v roce 2006 s finančním objemem 10.323 mil. Kč a s termínem realizace do roku 2014. Program nebyl dostatečně připraven a při jeho realizaci docházelo ke značným věcným, finančním a časovým změnám. Zásadní věcnou změnou bylo vyřazení stavby nové knihovny v Praze na Letné z Programu. Důsledkem byla změna koncepce řešení Národní knihovny ČR, a to areálu Klementina i depozitáře v Hostivaři, který bylo nutné rozšířit.
Realizace Programu je značně zpožděna, vláda proto prodloužila dobu jeho trvání do roku 2017. Důvodem zpoždění je kromě věcných změn též prodlužování doby pro zadání veřejných zakázek způsobené nedostatky při zadávání veřejných zakázek v rámci rekonstrukce Národního muzea a zrušené zadávací řízení na depozitář v Hostivaři.
Podkladem pro stanovení finančních potřeb Programu ve výši 10.323 mil. Kč byly zejména finanční náklady jednotlivých akcí stanovené odhadem investorů. Kontrolou některých projektů (I. etapa revitalizace Klementina, depozitář Hostivař) bylo zjištěno, že tyto odhady byly značně nadhodnocené, neboť cenové nabídky uchazečů byly výrazně nižší. Přestože z Programu byla vypuštěna stavba nové knihovny o předpokládaných nákladech ve výši 1.892,4 mil. Kč a redukcí stavebního programu Národního muzea by mělo dojít ke snížení nákladů o cca 500 mil. Kč, celkovou finanční potřebu Programu dosud Ministerstvo kultury (dále jen "MK") neaktualizovalo.
Zpoždění realizace akcí Programu a nadhodnocené požadavky investorů způsobily, že MK každoročně nárokovalo na Program vyšší objem finančních prostředků, než bylo ve skutečnosti potřeba. Do konce roku 2010 byly vyčerpány prostředky ve výši 1.025,8 mil. Kč, tj. necelých 10 % z celkové částky. Nevyužité finanční prostředky MK převádělo do rezervního fondu (resp. do nároků z nespotřebovaných výdajů).
MK nevykonávalo důsledně činnost správce Programu. Zejména u rekonstrukce hlavní budovy Národního muzea neprovedlo řádnou kontrolu přípravy této akce a nepožadovalo, aby investor akceptoval závěry uvedené ve studii proveditelnosti zpracované externími experty. Tento dokument již v roce 2008 upozornil na vysoké náklady a rizika spojená s realizací suterénů, a to včetně ohrožení statiky objektu. Až v roce 2011, tedy v době zpracování projektové dokumentace, bylo na základě požadavku MK upuštěno od finančně nákladné a rizikové realizace suterénů. Tyto věcné změny si však vyžádají náklady na přepracování projektové dokumentace.
Národní knihovna ČR a Národní muzeum mají pro výkon investorsko-inženýrské činnosti svá vlastní investiční oddělení. Se souhlasem MK však investoři zajišťovali tyto činnosti prostřednictvím externích firem na základě mandátních smluv. Národní knihovna ČR po úhradě 3,09 mil. Kč smlouvu mandatáři vypověděla a organizaci výstavby zajišťuje vlastními pracovníky.
Národní muzeum uzavřelo mandátní smlouvu s projektovým manažerem s cenou ve výši 47 mil. Kč. Předmětem činnosti projektového manažera jsou i výkony spojené s organizačním zajištěním veřejných zakázek, konzultace se zhotovitelem díla a jeho kontrolou – tyto činnosti mají ale značný vliv na výši nákladů stavby. Národní muzeum využívá služeb manažera, aniž by vyhodnotilo ekonomický přínos této spolupráce. Např. za zpracování dokumentace pro stavební povolení objektu bývalého Federálního shromáždění bylo celkem proplaceno 2,66 mil. Kč, z toho ale 1,39 mil. Kč projektovému manažerovi za manažerské zajištění dokumentace. MK tento postup akceptovalo.
Kontrola byla prováděna od února do října 2011. Kontrolovaným obdobím byly roky 2007 až 2010, v případě věcných souvislostí též období předcházející a následující. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo kultury, Národní muzeum a Národní knihovna České republiky. Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2011 pod číslem 11/05. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Pavel Hrnčíř.
Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad
- Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 11/05 (pdf, 258 kB)