NKÚ zjistil nedostatky související s dokumentací, územní připraveností a se systémem financování realizace výstavby dálnice D47

TISKOVÁ ZPRÁVA – 14. května 2010


Kontroloři Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) se zaměřili na realizaci vybraných staveb dálnice D47 Lipník nad Bečvou – státní hranice s Polskem, na poskytování a čerpání prostředků na její realizaci. Dále také na hospodárnost, účelnost a efektivnost vynaložených finančních prostředků včetně vyhodnocení rizik spojených s dostavbou dálnice D47. Kontrola navázala na obdobně zaměřenou kontrolní akci č. 04/25.

„Z následné kontroly realizace a financování dálnice D47 vyplývá, že výstavba měla a má problémy, zejména v územní připravenosti a v současné době i v plynulém zajištění financování stavby. Důsledkem obou skutečností je prodlužování doby výstavby, vícenáklady a další rizika pramenící ze snahy Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) jako investora dodržet nereálný, ale vládou schválený časový harmonogram stavby,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Podle kontrolorů realizuje ŘSD stavbu nestandardními postupy. Například vyhlašovalo zadávací řízení na realizaci staveb a zahajovalo výstavbu v době, kdy nemělo potřebná stavební povolení. Rozhodlo o realizaci některých staveb na rozhodující hlavní trase i bez stavebních povolení, a to za cenu obcházení nebo porušování stavebního zákona; vystavilo se tak riziku uložení správních sankcí. V neposlední řadě ŘSD z důvodu zabránění dalších komplikací v procesu stavebních řízení hradilo komunální sféře investice do obecní infrastruktury, která věcně nesouvisela s výstavbou dálnice D47.

„Vzniklé vícenáklady a oddálení zprovoznění dálnice D47 způsobily propad efektivnosti celé investice. Tento propad může být dále prohlouben uplatněním sankcí ze strany orgánů státní správy a ze strany zhotovitelů,“ upozornil prezident Dohnal.

Obdobná situace se týká také přivaděčů, které byly do programu D47 zařazeny z důvodů, které Ministerstvo dopravy (MD) nedoložilo. Dle sdělení MD o tom rozhodl Řídicí a koordinační výbor pro výstavbu dálnice D47, který byl jmenován vládou. Přestože tyto přivaděče řeší především infrastrukturu Statutárního města Ostravy a nejsou vyvolanou investicí, nepodílí se ani Moravskoslezský kraj ani Statutární město Ostrava na jejich financování. Navíc byly natolik územně nepřipraveny, že realizace některých z nich je zpožděna nebo nebyla zahájena vůbec.

Výše popsaný stav má podle kontrolorů hlubší systémové příčiny, které spočívají v rozporu mezi postupy státních orgánů a principy programového financování, které jsou zakotveny v rozpočtových pravidlech. Z obdobných principů vychází i možnosti finanční spoluúčasti Evropské unie a Evropské investiční banky.

„Česká republika dosud nemá vytvořena závazná pravidla, která by zaručila optimální alokaci zdrojů státu do rozvoje dopravní infrastruktury především do její páteřní sítě. Zejména ve fázi koncepční přípravy, která má zdůvodnit společenskou potřebu investice jako základní podklad pro politické rozhodnutí, jsou patrné systémové poruchy, které umožňují taková rozhodnutí, kterými lze chaoticky měnit priority a financování. Poruchy v koncepční přípravě vyvolávají následně praktické problémy v projektové přípravě a v realizaci,“ uvedl Dohnal a dodal, že se obecně podceňuje průběžné sledování míry dosahování stanovených investičních cílů v dokumentacích programů, které jsou vyjadřovány v parametrech a indikátorech. Týká se to zejména indikátoru efektivnosti, který je vyjádřen očekávanou hodnotou vnitřní míry výnosnosti (EIRR). Stát tak ztrácí nástroj kontroly nad vývojem vztahu mezi náklady a výnosy a je nucen následně investovat i do neefektivních akcí.

Zákonná odpovědnost MD za optimální určení investičních prostředků státního rozpočtu do rozvoje dopravní infrastruktury je oslabována existencí různých komisí, ve kterých jsou prosazovány regionální, lokální nebo jiné zájmy na úkor strategických priorit a stávajícím systémem financování akcí v rámci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Podceňování řádné předprojektové a projektové přípravy dálnice D47 vedlo mj. k podstatnému zpoždění napojení regionu Ostravska na národní a mezinárodní síť se všemi ekonomickými dopady na region, se kterým podle původních záměrů z let 1997 až 1998 bylo kalkulováno pro rok 2006. Vedlo také k financování programu D47, který byl od počátku pod hranicí efektivnosti (ve smyslu podmínek Českého systému hodnocení silnic) a to i za cenu zadlužení České republiky (použití výnosů dluhopisového programu na dostavbu dálnice D47).

Výnosy z dluhopisového programu ve výši přes 3,3 mld. Kč byly použity v rozporu se zákonem o státním dluhopisovém programu na úhradu výdajů spojených s výstavbou dálnice D47 na jiné stavby, přestože chybí na výstavbu dálnice D47 v rozpočtu SFDI finanční prostředky ve výši přes 2,9 mld. Kč.

Kontrolováno bylo období od roku 2005 do roku 2009, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující. Kontrola byla prováděna od června 2009 do ledna 2010. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy, Státní fond dopravní infrastruktury, Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2009 pod číslem 09/16. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Petr Skála.

Bc. Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky

Sdílení: