Termín dobudování labské vodní cesty se podle NKÚ posunul o více než 10 let
TISKOVÁ ZPRÁVA – 26. ledna 2009
Kontrola byla zaměřena na finanční prostředky poskytované na rozvoj a modernizaci labské vodní cesty. Na uvedený účel bylo do roku 2008 z prostředků státního rozpočtu, SFDI a Evropské unie vynaloženo přes 3,6 mld. korun. „Kontrolou zjištěný stav ukázal na nedostatky, které mohou mít negativní dopady na hospodárnost a účelnost finančních prostředků vynakládaných na realizaci koncepčních záměrů a cílů rozvoje a modernizace labské vodní cesty,“ řekl František Dohnal, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).
Ministerstvo dopravy (MD) podle Dohnala nevymezilo v koncepčních dokumentech komplexně věcné, časové a finanční podmínky pro dosažení cílového stavu. Vymezeny nebyly zejména všechny akce, ujasněn jejich rozsah, finanční potřeba a časová období realizace. „Ministerstvo věrohodným způsobem neprokázalo potřebnost investic na dobudování labské vodní cesty. Hodnocení efektivnosti bylo prováděno pouze za jednotlivé akce nebo jejich soubory, hodnocení však v řadě případů vycházela z nevěrohodných, nedostatečně doložených a změněným podmínkám neodpovídajících vstupních údajů,“ řekl prezident Dohnal.
„Zásadním problémem bylo, že termín dobudování labské vodní cesty byl v letech 1996 až 2007 postupně odsouván až o více než 10 let za horizont roku 2015. Příčina tkví zejména v nezískání potřebných rozhodnutí a povolení k zahájení stavební realizace,“ uvedl Fr. Dohnal. V původních termínech tak nebudou dokončeny především klíčové akce, a to „Stupeň Přelouč II“ a „Plavební stupeň Děčín“. Dosavadní vývoj ukazuje, že dokončení těchto akcí nelze očekávat před rokem 2015. Jejich dokončení však je jednou z podmínek k dosažení předpokládaných přínosů u řady dalších akcí. MD nevyhodnotilo podle NKÚ důsledky tohoto stavu na plnění stanoveného cíle a na dosažení předpokládaných přínosů a pokračovalo v realizaci dalších akcí podle jejich připravenosti.
Kontroloři zjistili také dílčí nedostatky u většiny akcí realizovaných Ředitelstvím vodních cest České republiky (ŘVC). Kvůli nedostatkům v přípravě akce došlo například k vícepracím v hodnotě 18 milionů korun a navýšení ceny o 19 %. V jednacím řízení bez uveřejnění byla dále zadána zakázka v ceně 10,1 mil. korun, aniž by pro tento způsob zadání byly splněny podmínky stanovené zákonem o veřejných zakázkách.
„Neujasněnost technického řešení jedné z akcí ŘVC vedla ke zvýšení předpokládaných nákladů o 366 % na 915 milionů korun a k odsunu předpokládaného termínu realizace minimálně o dva roky. Přitom její dokončení podmiňuje dosažení předpokládaných přínosů u dalších akcí obdobného charakteru dokončených v letech 2007 a 2008 s celkovými náklady přes 232 milionů,“ přiblížil Dohnal.
ŘVC také uzavřelo smlouvu s dodavatelem stavební realizace akce s termínem zahájení v době, kdy nemělo potřebná rozhodnutí a povolení. Nevypořádalo smluvní vztah s dodavatelem, který z uvedeného důvodu neposkytoval plnění po dobu delší než 22 měsíců.
Nakládání s finančními prostředky bylo prověřeno u 14 vybraných akcí, na které bylo do doby kontroly vynaloženo 962 milionů korun. Z nich dvě akce nebyly dokončeny a na jejich dokončení byly předpokládány prostředky ve výši přes tři miliardy.
Kontrolováno bylo období od roku 2005 do června 2008. V případě věcných souvislostí i období navazující. Kontrola byla provedena v době od května do listopadu 2008. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo dopravy (MD), Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), Ředitelství vodních cest České republiky (ŘVC) a Povodí Labe, státní podnik.
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2008 pod číslem 08/19. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Jiří Adámek.
Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad