Výstavba Justičního areálu v Brně stála podle NKÚ skoro třikrát více, než měla

TISKOVÁ ZPRÁVA – 18. července 2008


V roce 2004 rozhodlo Ministerstvo spravedlnosti (MS) o výstavbě nového Justičního areálu v Brně, ve kterém budou umístěny Městský soud v Brně, Okresní soud Brno-venkov a Městské státní zastupitelství v Brně. Investorem akce byl Krajský soud v Brně (KS). Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) prověřil hospodaření s finančními prostředky státu vynakládanými na přípravu a realizaci výstavby Justičního areálu v Brně a zveřejnil výsledky kontroly.

„Chyby a nedostatky krajského soudu při řízení projektu, nekoncepční a nedůsledná kontrolní činnost ministerstva způsobily celkovou nehospodárnost investiční akce. Jejich nedostatečná činnost ve fázi zpracování projektové dokumentace byla obtížně odstranitelná v průběhu vlastní realizace akce. Investiční záměr nebyl zpracován na základě vyhodnocení variant řešení s cílem zvolit optimální řešení. Důsledkem bylo např. situování areálu na pozemcích vyžadujících finančně náročný způsob zakládání stavby,“ řekl prezident NKÚ František Dohnal.

Podle kontrolorů KS neuzavřel s vybraným uchazečem smlouvu o dílo na projektovou dokumentaci v souladu se zadáním a vybranou nabídkou, čímž porušil zákon o veřejných zakázkách. Ve smlouvě o dílo nezavázal projektanta k dodržení projektantem nabídnutých parametrů. Projektová dokumentace tak byla zpracována bez zřetele na hospodárnost stavby. Projektant navrhl náročné řešení objektů jak z hlediska architektonického a stavebního, tak i z hlediska použitých materiálů, zařízení a interiérů. „Předpokládané náklady realizace stavby činily dle rozpočtu k projektové dokumentaci přes 2,1 mld. korun, přitom v zadávacím řízení uvedl projektant náklady na realizaci stavby ve výši 805 milionů korun,“ řekl Dohnal.

MS souhlasilo se zadáním stavebních prací dodavateli dle této projektové dokumentace, přestože byl projekt zaregistrován v informačním systému programového financování Ministerstva financí s celkovými náklady 768 milionů korun a financování projektu o nákladech ve výši cca 2,1 mld. nebylo zajištěno.

„Ministerstvo spravedlnosti sice požadovalo, aby krajský soud přijal úsporná opatření, ale učinilo tak až v době, kdy již nebylo schopno zabezpečit financování projektu. Neschopnost platit smluvní závazky byla ze strany ministerstva způsobena především značným navýšením výdajů na realizaci Justičního areálu v Brně,“ doplnil prezident Dohnal.

KS soud neakceptoval všechna navržená úsporná opatření. Při zadání stavebních prací na Městské státní zastupitelství v Brně naopak akceptoval několikanásobně vyšší jednotkové ceny za shodné práce a dodávky, které byly stejným dodavatelem použity u objektu soudů. V jednotkových cenách tohoto objektu jsou zahrnuty též náklady dodavatele související s odsunutím plateb z důvodu platební neschopnosti MS. Cena za m3 obestavěného prostoru činila přes deset tisíc korun, a překročila tak závazný maximální parametr 6 468 korun. MS nebylo schopno proplácet závazky krajského soudu ze svého rozpočtu, a proto rozhodlo o odprodeji nepotřebného majetku resortu spravedlnosti za účelem získání chybějících finančních prostředků.

„Cíl stanovený v investičním záměru, realizovat Justiční areál v Brně za předpokládané náklady ve výši 768 milionů korun, nebyl splněn. Přestože v průběhu realizace akce činil nárůst základních funkčních ploch (kanceláří, pracoven, zasedacích místností a jednacích síní) 12 %, schválené náklady akce byly do doby ukončení kontroly NKÚ zvýšeny o cca 139 % a činily přes 1,8 mld. korun. Důsledkem nedostatečného řízení projektu ze strany krajského soudu a nedostatečné a nekoncepční činnosti ministerstva jako správce programu je platební neschopnost MS a s ní související prodlužování termínů realizovaného díla,“ konstatoval Fr. Dohnal.

Kontrola byla provedena v době od září 2007 do dubna 2008. Kontrolováno bylo období od roku 2003 do doby ukončení kontroly, v případě věcných souvislostí i období předcházející. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo spravedlnosti a Krajský soud v Brně.

Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti NKÚ na rok 2007 pod číslem 07/22. Kontrolní akci řídil a kontrolní závěr vypracoval člen NKÚ Ing. Antonín Macháček.

Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad

tisk stránky

Sdílení: