Regionálně zaměřené programy na MMR a MF nesplňovaly ani základní principy regionální politiky
Tisková zpráva o ukončení kontrolní akce č. 06/12
28.11.2006
Cílem další z kontrol Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) bylo prověřit poskytování, čerpání a užití finančních prostředků určených na programy podpory regionálního rozvoje a systém hodnocení očekávaných přínosů. „U žádného z kontrolovaných programů nebylo prakticky možné vyhodnotit přínosy pro hospodářský a sociální rozvoj regionů. U příjemců dotací byla zjištěna pochybení při použití prostředků dotace, zadávání veřejných zakázek, nakládání s pořízeným majetkem a při vedení účetnictví,“ komentoval výsledky kontroly prezident NKÚ František Dohnal.
Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo financí (MF), Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a vybraní příjemci prostředků státního rozpočtu. Kontrole byly podrobeny čtyři programy financované z kapitoly státního rozpočtu MMR a jeden program financovaný z rozpočtové kapitoly Všeobecná pokladní správa (VPS). Kontrolováno bylo období od roku 2000 do roku 2005, v případě věcných souvislostí i období předcházející a období do ukončení kontroly.
MF v roce 2002 založilo program „Podpora rozvoje a obnovy regionální infrastruktury“ a začlenilo jeho financování jako samostatnou položku do kapitoly VPS. „Program se neřídil pravidly regionální politiky a nesplňoval ani její základní principy. Pouze necelá čtvrtina dotace byla přidělena hospodářsky a strukturálně postiženým regionům. Způsob státní podpory založený na poslanecké iniciativě odporuje základním principům programového financování reprodukce majetku. Ty vyžadují stanovení cílů, priorit, opatření, finančního a časového rámce podpory,“ řekl prezident Dohnal. Z kapitoly VPS tak byly formou dotace v letech 2002 – 2005 nesystémově poskytnuty 4,4 mld. korun.
Například obec Borová z poskytnuté dotace jeden milion korun určené na úhradu nákladů stavební části stavby hradila i neinvestiční náklady na sportovní vybavení v částce 42,5 tis. korun. SK Kladno z poskytnuté dotace 52,8 mil. Kč určené na úhradu nákladů stavební a technologické části stavby hradil i pořízení a změny projektové dokumentace v celkové částce 2,9 mil. Kč. Město Čáslav uhradilo u rekonstrukce místních komunikací 2,9 mil. korun za práce nezaznamenané ve stavebním deníku a u rekonstrukce městských lázní uhradilo fakturu za měsíc prosinec ve výši 2,6 mil. Kč, přestože podle záznamů stavebního deníku žádné stavební práce v tomto období neprobíhaly.
Město Králův Dvůr, město Svitavy, obec Lažiště a FK SIAD Most zase přidělily veřejné zakázky v celkové ceně 68,5 mil. korun uchazečům, kteří neposkytli informace a doklady o své kvalifikaci v rozsahu požadovaném zákonem o zadávání veřejných zakázek a v rozporu s tímto zákonem je z účasti na veřejných zakázkách nevyloučily.
Vláda požadovala po MMR nahradit národní regionální programy společnými programy financovanými ze strukturálních fondů EU a státního rozpočtu. To ale doposud takovýto krok neučinilo. „Ministerstvo nestanovilo časový a finanční rámec Národních programů, jak vyžaduje princip programování. Nemonitorovalo a nevyhodnocovalo jejich přínosy, ani pro tuto činnost nevytvořilo dostatečné výchozí podmínky,“ konstatoval Dohnal.
„Vzhledem k možným problémům se zajištěním spolufinancování strukturálních fondů EU v novém programovém období 2007 – 2013 je třeba zvážit, zda v kontrolovaných programech MMR a MF nadále pokračovat, nebo je do značné míry omezit či zrušit a prostředky převést k zajištění spolufinancování strukturálních fondů,“ uvedl Dohnal.
Kontrolní akce byla zařazena do plánu kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního úřadu na rok 2006 pod číslem 06/12. Kontrolní akci řídila a kontrolní závěr vypracovala členka NKÚ Mgr. Marie Hošková.
Radka Burketová
tisková mluvčí
Nejvyšší kontrolní úřad
Finanční podpora regionálního rozvoje ze státního rozpočtu je nástrojem státní regionální politiky. Ústředním orgánem státní správy ve věcech regionální politiky a správcem finančních prostředků určených k jejímu zabezpečování je MMR ČR. V letech 1998 až 2000 schválila vláda na návrh ministerstva základní dokumenty regionální politiky, s cílem vytvořit její koncepční, legislativní a institucionální rámec odpovídající pojetí regionální politiky Evropské unie.
Viz též: Podrobná informace z ukončené kontrolní akce č. 06/12 - formát PDF