Návratné finanční výpomoci poskytnuté Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami a prostředky, se kterými hospodaří Zajišťovací fond družstevních zál
23.6.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/41
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s návratnými finančními výpomocemi poskytnutými Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami a hospodaření s prostředky Zajišťovacího fondu družstevních záložen.
Kontrolovaným obdobím byly roky 1997 až 2004. Právní předpisy uváděné v tomto kontrolním závěru jsou aplikovány ve znění platném pro kontrolované období.
Kontrolovanými osobami byly: Úřad pro dohled nad družstevními záložnami (dále jen „Úřad“), Zajišťovací fond družstevních záložen (dále jen „Fond“), Ministerstvo financí (dále jen „MF“).
Zákonná úprava financování dohledu nad družstevními záložnami a pojištění vkladů neodpovídala situaci v sektoru spořitelních a úvěrních družstev. Svou roli sehrála i skutečnost, že Úřad jako orgán dohledu nad činností a hospodařením družstevních záložen zahájil činnost až za rok po nabytí účinnosti zákona č. 87/1995 Sb., který v původním znění neposkytoval účinné nástroje dohledu a ani Úřad v počátcích své činnosti neměl potřebné materiální a personální vybavení. Do 1. 5. 2000 Úřad pouze evidoval vznikající družstevní záložny.
Postupnými novelami zákona č. 87/1995 Sb. a zlepšováním činnosti Úřadu se sice dohled nad družstevními záložnami zpřísňoval, počáteční nedostatky v právní úpravě a v kontrole družstevních záložen však přispěly ke krizi v tomto sektoru. To se projevilo zejména v letech 2000 a 2001, kdy ze 134 existujících družstevních záložen byla téměř polovina v nucené správě, konkurzu nebo likvidaci. Tento stav se následně promítl do nárůstu nároků na výplatu náhrad za pojištěné vklady z Fondu.
Zdrojem prostředků Úřadu měly být podle zákona č. 87/1995 Sb. především příjmy z poplatků od družstevních záložen a NFV ze státního rozpočtu měly být pouze mimořádným zdrojem.
Rozpočty Úřadu nebyly položkově shodné, byly do nich zahrnovány na straně příjmů a výdajů položky, které nelze do rozpočtu zahrnovat. Do rozpočtů nebyly důsledně promítány všechny přijaté NFV a jejich splátky. Z takto sestavovaných rozpočtů a vykazované skutečnosti nelze získat objektivní přehled o hospodaření Úřadu.
MF schvalovalo Zprávy Úřadu i v případech, kdy neobsahovaly rozpočty schválené PSP, jak tomu bylo v letech 1999 až 2001.
Způsob, jakým Úřad vykazuje přebytky hospodaření, neodráží skutečné hospodaření Úřadu. Vykázaný přebytek je rozdílem mezi poskytnutou Návratnou finanční výpomocí (dále jen „NFV“) v příslušném roce na straně jedné a schodkem mezi vlastními příjmy a vlastními výdaji (vč. případné realizované splátky NFV) na straně druhé. Takto vykázaný přebytek Úřadu není přebytkem z jeho hospodaření. NFV jsou spláceny z prostředků státního rozpočtu poskytnutých formou nové NFV.
Výdaje na činnost Úřadu za kontrolované období let 1997 až 2004 (do 30. 9. 2004) činily 110 339 tis. Kč. Tyto výdaje hradil Úřad jak z poplatků od družstevních záložen ve výši 39 627 tis. Kč, tak i z ostatních příjmů (3 699 tis. Kč). Na zbylé výdaje Úřadu ve výši 67 013 tis. Kč byly využity NFV.
Úřad obdržel v průběhu let 1997 – 2004 ze státního rozpočtu NFV v celkové výši 142 847 tis. Kč. Z této částky uhradil formou řádných a mimořádných splátek celkem 29 606 tis. Kč. K 31. 12. 2004 činil závazek Úřadu vůči státnímu rozpočtu z titulu poskytnutých NFV celkem 113 241 tis. Kč.
Fond byl zřízen ke dni 1. 1. 1996. Podle zákona č. 87/1995 Sb. mělo být první představenstvo jmenováno po vzniku alespoň prvních 10 záložen. Přestože ke konci roku 1996 bylo v obchodním rejstříku zapsáno již 45 družstevních záložen, jmenoval ministr financí členy prvního představenstva až v dubnu 1997. Zdrojem prostředků Fondu byly zejména příspěvky od družstevních záložen, zisk z investování peněžních prostředků, půjčky od družstevních záložen, pokuty a penále uložené Úřadem, přebytky z ročního hospodaření Úřadu, dary, úhrady pohledávek vůči družstevní záložně.
Z těchto zdrojů získal Fond za období 1997 až 2003 celkem 43 117 tis. Kč na poplatcích od družstevních záložen, 128 tis. Kč na pokutách uložených Úřadem a 155 001 tis. Kč činily zisky z investovaných finančních prostředků, úhrnem tedy 198 246 tis. Kč. Po uhrazení nákladů na činnost Fondu ve výši 148 522 tis. Kč činily příjmy Fondu bez NFV, které mohly být použity na výplatu náhrad za pojištěné vklady, pouze 49 724 tis. Kč.
K 31. 12. 2004 Fond evidoval nároky oprávněných osob v celkové výši cca 8 127 mil. Kč, z toho bylo k témuž datu vyplaceno 8 048 mil. Kč. Výplaty byly realizovány převážně z finančních prostředků poskytnutých Fondu ve výši 8 000 mil. Kč, získaných formou NFV ze státního rozpočtu.
Stávající právní úprava poskytuje MF jen omezené možnosti ovlivňování vývoje sektoru spořitelních a úvěrních družstev. Reagovat na tento vývoj mohlo MF pouze prostřednictvím své svého vlivu na Úřad při schvalování statutů a ročních Zpráv Úřadu. MF se tak mohlo zapojit jen do řešení již nastalých finančních problémů jak Fondu, tak Úřadu.
MF vede evidenci o veškerých pohledávkách z NFV poskytnutých Úřadu i Fondu. Tyto pohledávky jsou evidovány ve státních finančních aktivech v rámci ostatních výpomocí poskytnutých z rozpočtové kapitoly Všeobecné pokladní správy a jsou každoročně aktualizovány o nově poskytnuté NFV a o přijaté splátky NFV. Pohledávky státu za Úřadem dosáhly k 31. 12. 2004 celkem 113,3 mil. Kč a pohledávky za Fondem ke stejnému datu dosáhly celkové výše 8 000 mil. Kč.
Současná úroveň jak poplatků, tak příspěvků ze strany družstevních záložen neskýtá žádnou možnost v reálném čase uhradit z těchto zdrojů pohledávky státu za Úřadem a zejména za Fondem.