Výstavba silničního okruhu kolem hlavního města Prahy
23.6.2005 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 04/26
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s prostředky určenými na přípravu a výstavbu silničního okruhu kolem hlavního města Prahy. Kontrolováno bylo období od roku 2002 do doby ukončení kontroly. V případě věcných souvislostí i předchozí období.
Kontrolované osoby: Ministerstvo dopravy (dále jen „MD“), Státní fond dopravní infrastruktury (dále jen „SFDI“) a Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen „ŘSD“).
Kontrolní akce byla zaměřena na výstavbu okruhu kolem hl. m. Prahy, jehož investiční potřeba podle údajů MD v ISPROFIN představuje 47 403 mil. Kč. Vzhledem ke stavu rozpracovanosti výstavby okruhu, byla kontrolována především přípravná fáze. V rámci kontrolovaných staveb byly prověřovány finanční prostředky v celkové výši 3 325 mil. Kč.
Průběh přípravy, pokud jde o výběr variant vedení okruhu, byl negativně ovlivněn tím, že stát převzal přípravu a financování výstavby od hl. m. Prahy v roce 1994, přičemž trasu okruhu mělo určit Ministerstvo pro místní rozvoj ve spolupráci s hl. m. Prahou v rámci územního plánu Velkého územního celku pražského regionu. MD a ŘSD tak měly omezené možnosti ovlivnit výběr trasy okruhu.
ŘSD tak připravovalo k realizaci variantu schválenou nebo předpokládanou v územním plánu. Podkladem pro výběr trasy okruhu nebyla společensko–ekonomická hodnocení. Ta sloužila pouze pro hodnocení a rozhodování v rámci jednotlivých staveb okruhu. MD ani ŘSD navíc nezajistily jednotné a objektivní zpracování těchto hodnocení.
Nedostatečná koordinace mezi státními a územními orgány se projevuje i v souvislosti s výstavbou podmiňujících komunikací, především místních, jejichž investorem není ŘSD. V případě, že tyto komunikace nebudou realizovány současně s okruhem kolem hl. m. Prahy, hrozí riziko, že příslušná doprava zatěžující málo kapacitní komunikační síť Prahy a Středočeského kraje, nebude převedena na okruh a nedojde k předpokládaným úsporám nákladů správců a uživatelů těchto komunikací. Kromě toho může dojít k dopravnímu přetížení některých místních komunikací.
ŘSD má neúměrně vysokou pravomoc v rozhodování o technickém řešení stavebních objektů staveb okruhu, které významnou měrou ovlivňuje investiční náročnost výstavby. Případy uvedené v kontrolním závěru ukazují, že možné úspory z optimalizace technických řešení mohou být významné. Tato zjištění ukazují, že by bylo účelné provádět u vybraných investičně náročných staveb a stavebních objektů nezávislou oponenturu navrhovaných technických řešení, kterou by zabezpečovala jiná organizace než ŘSD.
Byly zjištěny i další nedostatky negativně ovlivňující hospodárnost výstavby okruhu kolem hl. m. Prahy:
- MD nevykonávalo řádně řídící, kontrolní a metodickou činnost správce programů výstavby okruhu, především investorovi (ŘSD) nestanovilo technicko–ekonomické a časové parametry staveb. V souvislosti s tím se ukázal přetrvávající problém, kdy výstavba je financována z prostředků SFDI, na které se nevztahují pravidla programového financování dané vyhláškou č. 40/2001 Sb.
- Rozhodující parametr staveb (délka v km) uvedený v dokumentaci programů výstavby okruhu není dostačující pro posouzení plnění věcných cílů výstavby okruhu.
- Příprava jednotlivých částí okruhu neprobíhala podle původních předpokladů. Především se vlivem změn, doplňováním a aktualizacemi příslušných dokumentací, vyvolaných ve značné míře požadavky účastníků územních řízení a jejich odvoláními, ale i nedostatky v přípravě staveb, posouvaly termíny realizace okruhu (z roku 2008 na 2012) a rostly investiční náklady (z 38,9 mld. Kč na 47,4 mld. Kč, ŘSD však již předpokládá nárůst na 52,8 mld. Kč).
- Investiční potřeba uvedená v ISPROFIN neodpovídala u čtyř staveb aktuálním údajům v předinvestičních studiích. Pro jejich financování tak nejsou zajištěny finanční prostředky v rozsahu 11,1 mld. Kč.