Hospodaření s rozpočtovými prostředky poskytnutými Grantovou agenturou České republiky právnickým a fyzickým osobám na podporu výzkumu a vývoje
29.9.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/28
Cílem kontroly bylo prověřit, zda finanční prostředky určené na podporu výzkumu a vývoje byly poskytnuty a využity v souladu s daným účelem, správně a hospodárně.
Kontrolováno bylo období od roku 2000 do roku 2003, v případě věcných souvislostí i období delší. U vybraných příjemců dotací šlo o celé období, počínajíc podáním žádostí o udělení grantu (grantových přihlášek) až po zpracování závěrečných zpráv o řešení grantových projektů, včetně vyúčtování poskytnutých finančních prostředků.
Kontrolovanými osobami byly:
- Grantová agentura České republiky;
- 27 příjemců dotací, z toho 24 právnických osob a 3 fyzické osoby.
Za kontrolované období, tj. období let 2000 až 2003, dosáhla státem poskytnutá podpora na výzkum a vývoj celkem 50,2 miliardy Kč. Zákonem o státním rozpočtu bylo každoročně na tento účel vyčleněno cca 12 miliard Kč; částka každoročně mírně narůstala.
Oblast výzkumu a vývoje náleží do působnosti Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy, ale významné místo v systému zaujímá Rada vlády pro výzkum a vývoj, která má však postavení pouze poradního orgánu vlády.
Z hlediska poskytování státní podpory na výzkum a vývoj je celý systém značně roztříštěný a jako celek obtížně kontrolovatelný. Vedle GA ČR, která jako správce samostatné rozpočtové kapitoly hospodaří výlučně s rozpočtovými prostředky určenými na výzkum a vývoj, poskytují na uvedený účel rozpočtové prostředky i další správci kapitol, v roce 2003 to bylo např. dalších 21 správců.
Na základě kontroly provedené u 27 příjemců podpory (96 grantových projektů s čerpaným objemem celkem 210 815 tis. Kč) a u GA ČR lze systém hodnotit jako dobře nastavený, vyžadující však důsledné provádění kontroly ze strany všech účastníků grantu. Je administrativně náročný, avšak bez potřebných motivačních podmínek pro nositele a řešitele. Také ze strany příjemců je systém GA ČR ve srovnání s ostatními poskytovateli hodnocen jako nejpropracovanější a nejoperativnější.
Dodržování podmínek pro čerpání podpory ztěžuje skutečnost, že i u projektů trvajících více let se každoročně mění Pravidla pro čerpání podpory. K účelnému a hospodárnému využití grantových prostředků nepřispívá ani to, že nositelé nemohou během řešení projektu převádět nedočerpané prostředky do dalšího roku. I přes přijatá opatření ze strany GA ČR docházelo k opožďování v uvolňování přiznaných prostředků nositelům.
Nejzávažnější nedostatky zjištěné u nositelů grantů spočívaly v tom, že prostředky byly použity k účelům, které přímo nesouvisely s řešením příslušného projektu, požadavky byly nadhodnocovány nebo nositelé prováděli změny, aniž požádali o souhlas GA ČR nebo aniž by změny zdůvodnili. Byly zjištěny také případy, kdy nositelé v rozporu s Pravidly nevedli evidenci o hospodaření s grantovými prostředky odděleně od ostatních prostředků. GA ČR nedůsledně krátila nadhodnocené požadavky, často akceptovala změny prováděné bez jejího souhlasu nebo změny, které nebyly zdůvodněny.
Pro zlepšení fungování systému vypracovaného GA ČR je třeba usilovat o větší důslednost, pokud jde o dodržování stanovených podmínek, o průhlednost systému a jeho kontrolovatelnost. Každý článek podílející se na grantovém řízení by měl nést odpovědnost za svá stanoviska, hodnocení a rozhodnutí. Tento požadavek je mimořádně důležitý i s ohledem na to, že vědecká komunita není v ČR velká.