Správa dotací poskytovaných ze státního rozpočtu vykonávaná územními finančními orgány
18.2.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/05
Cílem kontrolní akce bylo prověřit činnost územních finančních orgánů v oblasti výkonu správy dotací poskytovaných ze státního rozpočtu a postup těchto orgánů v případě neoprávněně použitých nebo zadržených rozpočtových prostředků.
Kontrolováno bylo období let 2000 až 2002.
Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, Finanční úřad v Mladé Boleslavi, Finanční úřad v Českém Krumlově, Finanční úřad v Klatovech,Finanční úřad v Pardubicích, Finanční úřad Brno-venkov,Finanční úřad v Olomouci, Finanční úřad v Uherském Hradišti a Finanční úřad v Opavě.
Pro činnost finančních úřadů při správě dotací nejsou vytvořeny vyhovující podmínky. Ačkoli usnesení vlády č. 584 předpokládalo vytvoření registru příjemců všech dotací, IS CEDR neobsahuje investiční dotace a neobsahuje ani všechny poskytnuté neinvestiční dotace. Pracovníci spravující dotace tím, že do IS CEDR zadávají informace o poskytnutých dotacích zjištěných v rámci vlastní činnosti, suplují povinnosti poskytovatelů dotací, a vynakládají tak svoji kapacitu na činnosti, které jim nepříslušejí.
Ministerstvo financí nezajistilo finančním úřadům přístup k ISPROFIN obsahujícímu dotace poskytnuté na financování reprodukce majetku. Kontrola této oblasti ze strany územních finančních orgánů záleží zcela na jejich vlastní vyhledávací a kontrolní činnosti.
Finanční úřady nemají k dispozici konkrétní doklady, kterými jsou dotace poskytnuty.
Používání různých právních předpisů pro oblast kontroly dotací prováděnou jednotlivými stupni územních finančních orgánů vede k plýtvání pracovní kapacity, kdy na základě zjištění finančních ředitelství o neoprávněném čerpání prostředků státního rozpočtu podle zákona č. 320/2001 Sb. musí FÚ zahájit a provést daňové řízení podle zákona č. 337/1992 Sb., neboť pouze na základě tohoto řízení může být předepsán odvod a penále za neoprávněné použití prostředků státního rozpočtu. To vede opět k plýtvání kapacitou pracovníků územních finančních orgánů a dále i ke zvýšenému zatěžování příjemců dotací státní správou.
Ministerstvo financí nezajistilo dostatečnou metodiku vykazování kontrolní činnosti FÚ, což vede k nevěrohodné statistice činnosti územních finančních orgánů.
Systémy CEDR a ADIS spolu nekomunikují, což vede k dalšímu administrativnímu zatížení pracovníků správy dotací na FÚ, kteří stejné údaje zadávají do dvou systémů.
Vysoké procento promíjení odvodů neoprávněně použitých prostředků státního rozpočtu vede k pochybám o efektivnosti činnosti správců dotací, případně k pochybám o nastavení podmínek pro používání dotací.
Vysoké procento povolení posečkání a splátek (blížící se téměř 100 %) administrativně zatěžuje celý systém a zvyšuje nedoplatky.