Realizace Národního programu přípravy České republiky na členství v Evropské unii v resortu životního prostředí

18.2.2004 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 03/02


Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky státu, především s finančními prostředky státního rozpočtu na realizaci vybraných projektů a posoudit vytvoření předpokladů pro jejich účelné a hospodárné využívání.

Kontrolovaným obdobím byly roky 1999 až 2002, v případě věcných souvislostí i roky předcházející a část roku 2003.

Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo financí, Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, Česká inspekce životního prostředí, Výzkumný ústav vodohospodářský T. G. Masaryka, Český hydrometeorologický ústav, Státní fond životního prostředí České republiky, dále vybraní příjemci finančních prostředků z Programu drobných vodohospodářských ekologických akcí, vybraní příjemci finančních prostředků z Programu drobných vodohospodářských ekologických akcí a vybraní příjemci finančních prostředků ze SFŽP.

Finanční prostředky určené na zabezpečení odborných věcně specifikovaných úkolů Národního programu byly nižší, než Ministerstvo životního prostředí požadovalo, přesto nebyly plně na tuto činnost vynaloženy. Přitom stavy zaměstnanců, kteří měli tuto problematiku zabezpečovat, naplněny nebyly. Část vyčleněných prostředků tak nebyla použita na stanovený účel a prostředky byly použity na výdaje Ministerstva životního prostředí, včetně zvýšení platů bez vazby na potřeby zaměstnanců plnících věcné úkoly Národního programu.

Část prostředků nevyčerpaných na Národní program převedlo Ministerstvo životního prostředí do rezervního fondu a dále o nich již nebylo účtováno jako o účelově určených. Při zúčtování se státním rozpočtem byly prostředky v témže roce vykázány jako vyčerpané na původní účel, a tím došlo ke zkreslení údajů o čerpání prostředků na realizaci Národního programu.

Ministerstvo financí při poskytování prostředků státního rozpočtu na program „Drobné vodohospodářské ekologické akce“ nepostupovalo vždy v souladu s vyhláškou č. 40/2001 Sb. ani v souladu s dalšími předpisy, které samo vydalo. Vydávalo Rozhodnutí o účasti státního rozpočtu na financování akce, přestože tato povinnost byla stanovena správci programu, tj. Ministerstvem životního prostředí.

Ministerstvo životního prostředí jako správce programů nezpracovalo jejich řádnou dokumentaci a nestanovilo vyhodnotitelný cíl. Nepožadovalo, aby příjemci podpor poskytovali dostatečné podklady pro evidenci a vyhodnocení jak ekonomických, tak zejména environmentálních ukazatelů jednotlivých akcí i celého programu.

Příjemci podpor neplnili vždy stanovené podmínky, v některých případech nedodržovali platné právní předpisy (např. porušovali zákon o zadávání veřejných zakázek), nesprávně účtovali o finančních prostředcích a uváděli neúplné údaje o finančních nákladech a ekologických přínosech akcí.

Hlavním nedostatkem při nakládání s prostředky vyčleněnými na realizaci Národního programu bylo nedostatečné zajištění použití prostředků na stanovený účel. Na Národní program bylo v letech 2000 až 2002 celkem vyčleněno 743 588 tis. Kč, z čehož bylo kontrolováno cca 75 %. Částku použitou na jiný účel však nelze vzhledem k nedostatkům v evidenci použití prostředků přesně vyčíslit, řádově se jedná o cca 20 – 30 % z kontrolované částky.

Z celkem 1 044 483 tis. Kč poskytnutých příjemcům podpor ze státního rozpočtu na „Drobné vodohospodářské ekologické akce“ a 11 482 tis. Kč ze Státního fondu životního prostředí byly u příjemců kontrolovány akce v celkovém objemu 194 000 tis. Kč. Příjemci z kontrolované částky 194 000 tis. Kč použili neoprávněně prostředky ve výši 7 068 tis. Kč. Nedostatky při poskytování finančních prostředků byly zjištěny u celého programu „Drobné vodohospodářské ekologické akce“. Kontrolou archivovaných dokladů jednotlivých akcí ve finančním objemu 583 000 tis. Kč byly zjištěny nedostatky u 81 % akcí, jejichž celkové náklady činily cca 472 230 tis. Kč.

V průběhu realizace byl Národní program postupně upřesňován na základě výsledků negociačních rozhovorů a zejména podle možností státního rozpočtu. Vláda začala koordinovaně uvolňovat prostředky až v roce 2000, tj. dva roky po zahájení jeho realizace. Při naplňování jednotlivých cílů Národního programu se ukázalo, že některé požadavky byly nadhodnoceny a uvolněné finanční prostředky byly použity i pro účely s Národním programem přímo nesouvisejícími.

Od roku 2003 již není realizace Národního programu sledovaným ukazatelem státního rozpočtu a nedokončené úkoly jsou plněny v rámci běžné činnosti resortu životního prostředí.

Ing. Brandt, člen Úřadu

tisk stránky

Sdílení: