Programy výstavby a obnovy pozemních komunikací
7.8.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/13
Cílem kontroly bylo prověřit hospodaření s finančními prostředky vynakládanými na programy výstavby a obnovy pozemních komunikací. Kontrolováno bylo období od roku 2000 do doby ukončení kontroly, v případě věcných souvislostí i předchozí období.
Kontrolovanými osobami byly: Ministerstvo dopravy (do 31. 12. 2002 Ministerstvo dopravy a spojů), Státní fond dopravní infrastruktury (dále jen „SFD“); Ředitelství silnic a dálnic ČR (dále jen „ŘSD“) a v jeho rámci byly kontrolovány generální ředitelství, správy České Budějovice, Chomutov, Ostrava, Plzeň, Praha, Zlín a závod Praha.
Nedostatky, zjištěné kontrolou realizace vybraných programů, podprogramů a akcí týkajících se obnovy a výstavby pozemních komunikací, významně snižovaly efektivnost užití finančních prostředků, a tím i dosažené účinky na silniční a dálniční síť. Především:
- Cíle programů nedefinovaly konkrétní stav, který má být realizací dosažen. Při jejich stanovení nebylo vycházeno z analýz společensko-ekonomických nákladů a výnosů. Nebyla určena hodnotící kritéria pro plnění cílů.
- Finanční potřeba a zdroje na realizaci programů nebyly objektivně stanoveny. Dosavadní průběh ukazuje, že 84 % finančních prostředků má být vynaloženo po roce 2002, přitom z časového hlediska je předpokládaná realizace programů přibližně v polovině.
- Nebyly stanoveny potřeby a priority realizace jednotlivých programů ve vazbě na disponibilní zdroje. Výběr akcí neprobíhal systematicky. Redukce požadavků a zařazování akcí do programů nebyla prováděna ve vazbě na přínosy vyjádřené mírou společensko-ekonomické efektivnosti.
- K realizaci byly zařazovány akce nedostatečně připravené. Schválené náklady a realizační termíny nebyly ve velkém rozsahu dodrženy. Zabezpečené finanční prostředky SFDI byly v letech 2001 a 2002 v rozsahu kolem 33 % z důvodu nečerpání neúčelně blokovány na příslušných účtech. Tyto prostředky mohly být v daných letech využity účelněji na jiných akcích.
- Nebyly vytvořeny dostatečné kontrolní mechanizmy ve vztahu k oprávněnosti cenových požadavků zhotovitelů. Nebyly sledovány a vyhodnocovány jednotkové ceny stavebních prací z nabídek uchazečů a odchylky cen prací mezi jednotlivými akcemi.
2. Uplatňovaný systém řízení nevedl k optimalizaci nákladů, a tím ani k hospodárnosti vynakládání finančních prostředků na realizaci akcí. Hospodárnost jejich užití byla negativně ovlivňována řadou nedostatků. Především šlo o:
- Nezabezpečení objektivního, transparentního a nestranného průběhu procesu zadávání veřejných zakázek.
- Nedostatky v přípravě akcí. Akce byly zahajovány, aniž byly vyjasněny majetkoprávní vztahy, stavebně-technická řešení a aniž byla vydána všechna potřebná stavební povolení. Nedostatečně byl prováděn geologický průzkum. Chyby byly v převzatých projektových dokumentacích a podkladech správců inženýrských sítí.
- Hrazení neprovedených prací nebo prací nedostatečně doložených. Provedení prací nesouvisejících s akcí nebo nad schválený rámec.
- Nesprávné oceňování víceprací a neoprávněné zvyšování cen prací z důvodu inflace.
- Nedostatky vyplývající ze způsobu vybavovaní technického dozoru investora (ŘSD) majetkem.
3. Efektivnost použití finančních prostředků vynaložených na programy nemohla být ověřena vzhledem k nedostatkům ve stanovení cílů programů, nestanovení společensko-ekonomických přínosů z realizace programů a nedostatečnému provádění společensko-ekonomických analýz nákladů a výnosů z realizace akcí. Možné vyčíslitelné zdroje finančních úspor nebo přínosů v kontrolovaných programech jsou uvedeny v následující tabulce :
Možné zdroje finančních úspor nebo přínosů (v mil. Kč)
Zdroj | Úspora nebo přínos | Poznámka |
Optimalizace nabídkových cen | 708 až 1 310 | výpočet srovnávací analýzou |
Nehospodárné vynakládání finančních prostředků | 100 | zjištěno kontrolou |
Použití finančních prostředků na jiné účely | 30 | zjištěno kontrolou |
Problematické vybavení technického dozoru investora majetkem | 35 až 53 | odborný odhad |
Nečerpání plánovaných prostředků SFDI | 170 až 400 | odborný odhad |
Celkem: | 1 043 až 1 893 |
Dalšími možnými zdroji úspor nebo přínosů, které však nelze kvantifikovat, jsou:
- minimalizace nedostatků v přípravě akcí;
- realizace akcí s nejvyššími společensko-ekonomickými přínosy.
V rámci programů je po roce 2003 předpokládáno zahájení realizace 87 akcí na silnicích v objemu 47 272 mil. Kč a 75 akcí na dálnicích v objemu 231 940 mil. Kč. Z tohoto důvodu jsou zjištění uvedená v kontrolním závěru o to aktuálnější.