Hospodaření Fondu národního majetku České republiky s pohledávkami

26.5.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/30


Cílem kontroly bylo prověřit postup Fondu národního majetku České republiky při správě a vymáhání pohledávek.

Kontrolovaným obdobím byly roky 1997 až 2001 a předchozí období v závislosti na vzniku pohledávky po lhůtě splatnosti. Vymáhané pohledávky byly sledovány až do doby ukončení kontroly tj. do prosince 2002.

Fond národního majetku České republiky (dále jen „FNM“) byl zřízen zákonem č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky. Majetek FNM tvoří majetek převedený na něj rozhodnutími o privatizaci a zisk z jeho účasti na podnikání obchodních společností. Tento majetek netvoří součást státního rozpočtu a lze jej použít pouze k účelům stanoveným zákonem.

Kontrola hospodaření FNM s pohledávkami prokázala, že realizace jednotlivých privatizačních rozhodnutí, pro kterou byl FNM zřízen, vykazuje nedostatky, některé pohledávky za privatizovaný majetek se staly nevymahatelné.

FNM vykazuje k 31. 12. 2001 z pohledávek celkem ve výši 13 522 100 tis. Kč pohledávky po lhůtě splatnosti ve výši 7 772 382 tis. Kč, tj. u 57 % z nich. Pohledávky po lhůtě splatnosti z 25 kontrolovaných smluv představují 64 % z celkových pohledávek po lhůtě splatnosti, které k 31. 12. 2001 FNM vykazuje. V těchto kontrolovaných případech uhradili dlužníci k témuž datu v souhrnu pouze 26 % hodnoty kupních cen, tj. 1 702 712 tis Kč, ačkoliv měly být uhrazeny ve výši 6 663 070 tis. Kč.

FNM při uzavírání smluv nedostatečně využíval zákonných možností k zajištění vymahatelnosti pohledávek, například zástavní právo k majetku do doby jeho úplného splacení, bankovní záruku k zajištění pohledávky, zákaz převodu části nemovitostí či jejich směny.

Kromě nedostatků ve smlouvách se na nízké úspěšnosti vymáhání pohledávek podílejí i dlouhé lhůty soudních a konkursních řízení. Také úbytky majetku u jednotlivých dlužníků snižovaly objem majetku patřícího do konkursní podstaty i do následného vypořádání pohledávek jednotlivých věřitelů přihlášených v konkursním řízení.

Dle § 19 odst. 3 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, přechází vlastnické právo k věcem z privatizovaného majetku na nabyvatele dnem sjednané účinnosti smlouvy. Úhrada ceny však byla smluvně dojednána v termínu 30 až 90 dnů od nabytí účinnosti smlouvy. Nabyvatel se stal vlastníkem privatizovaného majetku, aniž v některých případech za něj zaplatil, a navíc mnohdy žádal FNM o uzavření dodatků ke smlouvě umožňujících úhradu kupní ceny ve splátkách, případné další odkládání termínů splátek. Pokud nabyvatel za majetek nezaplatil a FNM majetek nebo pohledávky následně zajišťoval, nekontroloval, zda bylo zástavní právo do katastru nemovitostí vloženo. Následné žaloby či výsledky konkursů pak byly i v případě uznání pohledávek fakticky neúspěšné.

Ze 119 pohledávek prodaných, postoupených nebo pro nevymahatelnost odepsaných v letech 1997 až 2002 činila ztráta 1 219 454 tis. Kč.

MVDr. Rudolf Němeček, člen Úřadu

tisk stránky

Sdílení: