Program obnovy venkova
26.5.2003 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 02/15
Cílem kontroly bylo prověřit poskytování, čerpání a užití finančních prostředků na Program obnovy venkova včetně vyhodnocení očekávaných cílů a přínosů.
Kontrolovaným obdobím byly roky 2000 a 2001.
Kontrolovanými osobami byli Ministerstvo pro místní rozvoj, Centrum pro regionální rozvoj a vybraní příjemci podpory.
Kontrolou bylo zjištěno, že regionální politika, realizovaná prostřednictvím POV není založena na základních principech koncentrace, programování a doplňkovosti, převzatých z EU, s cílem soustředit úsilí a finanční prostředky jako doplňkový zdroj na podporu rozvoje předem vybraných regionů s dlouhodobě nižší ekonomickou výkonností a životní úrovní, k tomu pak koncipovat programy s pevně stanoveným časovým a finančním rámcem, obsahující analýzu silných a slabých stránek vybraných regionů spolu s vymezením rozvojových priorit a opatření k jejich zabezpečení a způsobu vyhodnocování realizace. POV tyto principy postrádá, má celoplošný charakter a je v podstatě pouze instrumentem, kterým stát částečně kompenzuje obcím nízkou úroveň jejich příjmů. Tato nesystémovost vede ve svém důsledku k tomu, že podpora je rozmělňována na drobné akce lokálního významu.
MMR u POV neuplatnilo standardní systém hodnocení věcné realizace programů předvstupní pomoci ES, založený na hodnocení dosažení stanovených cílů všech úrovní daného programu podle předem stanovených ukazatelů (výstupů, výsledků a sociálních, ekonomických, kulturních, ekologických aj. dopadů na venkovské regiony). MMR nemá stanoveny žádné ukazatele pro hodnocení plnění cíle POV a omezuje se pouze na hodnocení výše poskytnuté a čerpané finanční podpory. Na úrovni jednotlivých akcí a projektů POV je úspěšnost realizace měřena pouze finančními ukazateli a ukazateli fyzických výstupů (km, m2, kusy apod.). Neuspokojivý přístup MMR k problematice hodnocení POV dokládá i to, že u 17 % kontrolovaných akcí a projektů nezavázalo příjemce k předložení závěrečných vyhodnocení akce.
Nedostatky byly zjištěny i v systému výběru příjemců podpory, kdy MMR při vyhodnocování téměř 16 tisíc žádostí o podporu neaplikovalo standardní metody vícekriteriálního rozhodování, garantující objektivnost výběru. Dále MMR nevěnovalo potřebnou pozornost úrovni smluvního zajištění. Část kontrolovaných smluv o poskytnutí dotace a Rozhodnutí zavázala příjemce, že majetek pořízený z dotace nepřevedou po dobu pěti let na jinou právnickou nebo fyzickou osobu, v ostatních kontrolovaných případech nebyla tato podmínka uložena, přestože šlo o akce věcně shodné.
V činnosti některých příjemců bylo zjištěno nedodržování smluvních podmínek a také
zákona o zadávání veřejných zakázek. Dále byly zjištěny nedostatky negativně ovlivňující
hospodárnost a účelnost užití poskytnuté dotace.