Prostředky státního rozpočtu určené na výstavbu justičního areálu v Liberci a vězeňských objektů v Jiřicích
12.2.2002 - Tisková zpráva z kontrolní akce č. 2001/20
Cílem kontroly bylo prověřit průběh přípravy a realizace staveb financovaných z kapitoly státního rozpočtu Ministerstva spravedlnosti. Kontrolovanými osobami byly:
Ministerstvo financí (dále jen „MF“), Ministerstvo spravedlnosti (dále jen „MS“), Vězeňská služba České republiky (dále jen „VS“), do 31.12.1992 Sbor nápravné výchovy České republiky.
Kontrolní zjištění ukázala, že MS – správce rozpočtové kapitoly a VS – investor nezajistily v dostatečném rozsahu přípravnou fázi investičních akcí:
- MS ani VS nevypracovaly technické požadavky pro výstavbu justičních a vězeňských objektů se specifickou problematikou provozu a zabezpečovacích systémů, nevypracovaly ani ekonomicky zdůvodněné požadavky na jejich vybavení. Nezpracovaly závazné podklady pro navrhování a realizaci justičních a vězeňských staveb.
- Přímým investorem investičních akcí byly pověřeny základní články VS, tj. věznice v Liberci a v Jiřicích, které však nejsou pro oblast investiční výstavby dostatečně personálně obsazeny. Přesto, že Generální ředitelství VS organizuje a kontroluje činnost ostatních článků VS a je vybaveno odbornými pracovníky, není schopno zajistit jejich trvalou účast na investičních akcích.
Nedostatky v přípravě stavby byly příčinou změn díla a zvýšení jeho ceny. Složitý a časově náročný schvalovací proces smluvní a technické dokumentace mezi MS a VS je při absenci technických požadavků na objekty a bez stanovení standardů neúčinný a neefektivní. Nedostatky v řízení stavby způsobily problémy při koordinaci stavebních prací a dodávek, zpomalování postupu výstavby, prodlužování termínů dokončení a navyšování ceny díla.
MS neusměrňovalo důsledně hospodaření s rozpočtovými prostředky tak, aby byly investorem vynaloženy hospodárně a účelně.
VS nedoložila v žádostech o přidělení investiční dotace požadovanou finanční částku smlouvami o dílo uzavřenými na pokladě výsledků výběrových řízení, ale značnou část určila odhadem. Přesto však MS stanovilo celkovou výši investičních prostředků a umožnilo tak VS vytvořit další finanční rezervu, měnit a doplňovat předmět díla dle požadavků projektanta, architekta i budoucího uživatele a uplatňovat i jejich nadstandardní požadavky na provedení stavby a na její vybavení. Důsledkem bylo zvýšení ceny.
MS financovalo ze své kapitoly 3 roky investiční akci vězeňské objekty Jiřice bez stanovení závazných parametrů stavby. MS tak umožnilo VS provádět změny předmětu díla, zvyšovat jeho cenu a prodlužovat termín dokončení. Veškeré změny bralo MS pouze na vědomí a změnami Rozhodnutí o určení prostředků je legalizovalo.
Ani u jedné z investičních akcí nebylo dosaženo cílů stanovených v přípravné fázi.
- Celkové RN akce JAL neměly dle požadavku MS překročit finanční částku 280 mil. Kč, avšak MS již svým prvním Rozhodnutím o určení prostředků stanovilo celkové investiční náklady ve výši 469,545 mil. Kč. Přesto, že byla vyčerpána i rozpočtová rezerva ve výši cca 25 mil. Kč, nebyly dodrženy základní parametry stavby. Kapacita VV bude zvýšena pouze o 164 nikoliv o 200 lůžek, nebude provedena kompletní rekonstrukce VV, ačkoliv je stavba hrazena z prostředků určených na pořízení a technickou obnovu investičního majetku ve správě VS. Její dokončení bude provedeno v rámci samostatných akcí, předpokládané investiční náklady činí cca 56 mil. Kč.
- Původní návrh řešení areálu v Jiřicích předpokládal, že akce bude dokončena v roce 1996 s investičními náklady 284 mil. Kč. Tento předpoklad nebyl naplněn, nebyly dodrženy ani parametry stavby stanovené Rozhodnutím MF v roce 1998. MS vydalo v roce 2001 změnu Rozhodnutí o poskytnutí investiční dotace s novými parametry. Kapacita věznice s ostrahou byla zvýšena ze 119 na 412 míst, počet osob umístěných ve vazební věznici byl snížen z 630 na 238 osob. Realizace eskortních místností o výměře 468 m2 nebyla předmětem Rozhodnutí MF. V době kontroly NKÚ nebyly všechny objekty zkolaudovány, finanční pozastávky byly již zhotoviteli stavební části Vojenským stavbám proplaceny. Z důvodu vyhlášení konkurzu na zhotovitele bude obtížně vymahatelná záruka za dodávku díla a rozpočtová rezerva ve výši 50 mil. Kč byla vyčerpána.
- MS nevytvořilo účinný kontrolní subsystém pro oblast investiční výstavby.
Kontrolou NKÚ byly zjištěny systémové nedostatky v činnosti MS i VS, a to ve fázi přípravy stavby, zpracování PD a zadávací dokumentace pro výběr zhotovitele, při zadávání veřejných zakázek, uzavírání smluvních vztahů i vlastní realizaci stavby. Kontrolou NKÚ bylo zjištěno, že objem finančních prostředků použitých v rozporu s právními předpisy činí 422,714 mil. Kč.
Obdobné nedostatky v činnosti MS již byly zjištěny kontrolou NKÚ v roce 2000, avšak MS nepřijalo žádná opatření k jejich odstranění.